Macam Mana Nak Duduk Sebaris Dengan Fatin Liyana, Cik Epal, Hanis Zalikha, Irine Nadia

MEREKA BLOGGER WANITA PILIHAN MALAYSIA




Fatin
Liyana
Hanis 
Zalikha

Cik 
Epal


Irine
Nadia
Top Blogger Wanita kat  Malaysia. Kalau pergi blog diorang followers mak aii gilo ramai kalah sesetengah blog pilihan hatiku. Jenuh aku pikior. Pusing sana pusing sini. Macam mana la ek nak jadik macam diorang ni. Tadi aku ada terbaca entry kat blog eyriqazz cerita pasal Haniz Zalikha, Cik Epal dengan Irine Nadia. Ada satu ayat eyriqazz "tips untuk jadi blogger popular = be unique dan carilah aura anda tersendiri macam mereka bertiga ni". 

Aku nak jadi cantik macam diorang. "Kau nak jadi macam diorang?? Kena gelak lah kau nanti dengan ahfat ecah oi." Cantik lagi kawan ko yang kat sebelah tu. Anyway kawan saya itu blogger juga. Salwanie namanya. Cepat berkenalan!




Aura tersendiri eh??Be unique?? Macam unique visitor tu ke??Hehehe..Ko boleh main-main kan ecah oi. Nak jadi blogger popular kena serius!!Ye ke?? Satu words dari aku "CANTIK". Ya, cantik. Diorang ni cantik ok. Memang indah sungguh ciptaan Allah SWT kan? Siapa tak nak cantik kan?? Ok, aku bersyukur dengan apa yang aku ada. Semua ni pinjaman sementara je pun. Kalau yang dijadikan cantik tu Alhamdulillah lah. Jangan jadi cantik luaran tapi dalaman?? Ok, sorry off topic. Back to topic!! Member aku cakap nak dapat visitor tinggi kena pandai main SEO. Ni memang problem aku dari dulu SEO ke laut. Saya tak pandai main SEO la bro. Rasa penat dok kejar SEO. Tapi mmg tak dinafikan SEO lah kunci terbaik. Pelan-pelan kayuh ok ecah!!

Aura. Ecah, ko ada aura ke ecah oi?? Jangan mimpi lah. Banyak lagi kau kena belajar. Kalau aku ada aura tak payah susah-susah pikir SEO nak tarik pengunjung. Tinggalkan ayat "Ecah Sayang Korang..Muaahhhxx" kompem dorang komen berjelar-jelar punya. Itu kalau aku ada aura. Masalahnya tak ada. So, kena lah carik inisiatif lain. Aku bukan lah nak kejar words "POPULAR" tu. Tapi perasaan nak jadi macam diorang tu mestilah ada. Tipu lah kalau cakap takde kan. So, disebabkan tiada aura, pikir ecah..pikir ecah!! Aku buntu...





Makin orang bercerita pasal diorang makin popular lah diorang. Sebab apa?? Setiap entry yang blogger lain akan buat mengenai diorang mesti akan tinggalkan backlink. Apa itu backlink?? Backlink ni kira word yang bila orang klik akan pergi direct terus ke page tersebut. Contohnya macam "Kawan aku nama dia Salwani". So, bila pengunjung klik Salwani maka korang akan di direct terus ke page Salwani aka munge. Secara tak langsung member aku ni dapat free backlink di mana akan menambahkan visitor kat blog dia. Jadi, mesti terfikir-fikir kan. "Kalau blogger lain tinggalkan link kita kat blog diorang mesti kita dapat tambah traffic kan?? Masalahnya sekarang macam mana nak buat blogger lain bercerita pasal kita?? Pikir ecah, pikir. Aku buntu...

Korang komen ikhlas tak?? Ke korang nak backlink free-free?? Tak kisahlah apa niat korang point dia tetap sama. KOMEN!!! Ok, apa yang kita dapat dari komen ni?? Aku ada terbaca somewhere tapi dah lupa kat mana. Tinggalkan komen korang kat entry blogger lain. Jangan nak harapkan komen dari orang lain sedangkan kau malas visit and komen orang. Apa words tu "What you give you will get back"?? Ni yang aku cuba buat sekarang. Tapi, jangan terlalu mengharap orang akan komen. Aku put in my mind. Oh, diorang tak komen means entry aku ni kurang menarik. So, aku kena perbaiki penulisan aku. Jadi lebih puitis kah? Lebih dramatis kah? Lebih attractive kah??Pikir ecah, pikir. Aku buntu...

Comments

Miss AZ said…
thanx for the tips..
i pun pikir mcm u gk..
kalo org x comment tu mybe entry tu kurang menarik kot.. :)
Ecah Shafiee said…
aik mna pegi komen-komen ni.?
grOundnUt said…
A'ah...backline tu memang penting...nanti rating yang di backlink kan tu akan banyak orang click...^^'
as said…
just be urself dear ; )
Ecah Shafiee said…
@Amirrah Zawani

betul tu..ade bnda yg aku tawu aku share2..so arap blogger lain leh kasi idea..
Ecah Shafiee said…
@grOundnUt

so, mari kite tgglkan backlink..dgn hrpn org len pun akn tgglkn backlink utk kite..
:):):)
simple.. be yourself.. ingat tujuan asal masa memula buat blog dulu
Sarah Ramora :] said…
This comment has been removed by the author.
Sarah Ramora :] said…
Thank you for the tips:)
Ain Zulaikha said…
ecah, yang pasal backlink tu.. ecah leh buat kontest.give away.. bleh la buat review blog ecah.. :)

pasal komen, sy blogwalking utk 20++ kat blog org dah dekat nak 2 jam.. sebab smbil blogwalking smbil tu la komen diorang.. so kena la ikhlas.. hehe.. takpe, 1 hari nanti blog ecah mesti boleh naik sama taraf dengan blog diorang.. ok?

gudluck..
Salam Ecah...

Akak suka ada blogger yg bersemangat tinggi mcm awak ni.. Moga terus sukses!

Kalau org tak komen..tak bermakna entry kita kurang menarik...just maybe idea utk komen tak mai...
Ashiya Mizuki said…
huhu..kepingin nak jadi macam dorang tapi..wooo..pelan2 lah.
dorang memag unik n yang paling hot, cantek di mata..hehe..
pape pun, thanks untuk tips ni ea ecah.. =)
Amir Rayyan said…
bukan irnie laa

IRINE
Ecah Shafiee said…
@Ain Zulaikhaok..thankz bg komen yg membina tuh..very appreciate..moh kite same2 bangun..
Derus said…
ish..femes betul blog diorang ni...susah nak capai tahap mcm tue..hehehe...:)
amry said…
suka aku ayat ko, "pikir ecah,pikir, aku buntu" hahaha....i like..
k. bab mereka yang ramai follower ni...1 memang unik la kan. 1 lagi erm...rupa paras...blog En Ben ada citer bab ni, rupa paras main peranan ker? ramai yang kata kurang main peranan. aku pon rasa macam tu gak. tapi...Aku rasa ada kebenaran disitu...cuba tengok kecomelan rupa mereka tu....peeeewwwwiiiiittttt....cun woooo....
FH said…
thx for the tip! ^^
touya said…
Salah satu cara adalah besarkan kawasan jajahan .
Ecah Shafiee said…
@touyabesarkan kawasan jajahan.?bagaimana tuh.?
Ecah Shafiee said…
@amry
aku rse mmg main peranan la..
Ecah Shafiee said…
@Derussusah kan.?xpelah at least kite cube..
darkbatman said…
ecah,sume ne x mustahil..
tp kena bykkan usaha. xde yg mustahil.. btl ape eyri ckp 2.. kene unique.. lain dr y lain..hee
belog|amiyo said…
hoh0...
tengkiu 4 da inf0...
:)
Ecah Shafiee said…
@darkbatmantuh la pasal..ape2 pon pokok pangkal usaha..
Ecah Shafiee said…
@darkbatmantuh la pasal..ape2 pon pokok pangkal usaha..
Anonymous said…
assalamualaikum, jika miela. saya tidaklah mahu menjadi outstanding tapi cukuplah saya menjadi blogger yang dihormati. blogger yang baik dan yang paling penting rasa puasa dalam hati. walau apapun saya doakan awak dapat apa yang awak inginkan. mudah-mudahan.amin. miela memang sukakan ksederhanaan. tapi kalau ada rzeki tidaklah mnolak.:).maaf andai tersalah bcara
hendrastar said…
saya memang dah pemes pun...huehuehue,,.,
MiszMaryaNe said…
bagosnye tips2 tuh,
ohh, ecah... terima kasihh!!
hehe
Zul's Stuff said…
thanx u 4 the tips..mmg terbaek la..
Firdaus Kasim said…
bagus lah entri awk nie.. sy nk tinggalkan backlink sy kt blog awk la.. hehehe! kisahcintasayang.blogspot.com
Anonymous said…
@ecah
jhyguhjh uyb
Banyaknya comment. Aku teruja sekali utuk mengikut pendapat ini. Caya!
yolanda diego said…
pendapat yg menarik. lagi satu, berdasarkan pemerhatian saya, kalo kite tulis tentang org2 popular ni, memang ramai yang akan komen.
Serious memang popular! Ramai yang popular. Kena luangkan masa kenali mereka. Teringin sangat aku untuk berkenalan!
mest mau rajin le kuncinya ;)
Anonymous said…
the truth is diowang popular sebab diowang cantik.so pelawat lelaki memang berlambakla..tapi x dinafikan diowang pun bagus gak as blogger,cuma ada additional package tang muka.so kalu wanita lain nak popular cam diowang tapi x secantik diowang,cara penulisan and news yg dimasukkan perlu setingkat lebih tinggi dari mereka ni.baru ada sambutan.
Miss Kotak said…
kene rajin singgah2 kat blog org len.tapi bile la dpt jd top mcm diorang.huhu.xpe2,jgn cpt putus asa! :)
Princesa3290 said…
Nice~~~♡♥
Mmg sume nak jadi mcm FL, Hanis etc! ;)
but u're on d track, kan! ;) gd luck...
pikir ecah pikir..haha.comel je...btw, awesome tips utk new blogger macam saya..;).
Misya Mialen said…
cantik itu subjektif...yakin saja pada diri sendiri yg ecah cantik..;D klu kita yakin, kita cantik, kita mmg cantik;D mmg bonus utk dorg sbb dorg ada package;D. ecah pun blh ;D
banyak dah bace pasal backlink ngan seo nih
tp sampai sekarang xpaham2 lagi
oh, bendul sungguh otak ini ...
YOU-Nique said…
Salam..seronok baca entry isu ni..ahh lagi lagi newbie mcm saya ni.so sial sila la bekenalan d blog sbb skrg tgh nak cari aura..yg penting ada yg singgah dulu..ada aura mmg lekat punya hehehe
salam pekenalan pertama
Adel Noor said…
salam.. i am new in this blogging world.. anyway, menrik entri nih... aku pun tgh nak cuba promosi blog aku..

http://adelandphoebe.blogspot.com/
Ecah Shafiee said…
@Adel Noor
slamat mempromote blog k..singgah jap ur blog..
@ touya besarkan kawasan jajahan.?bagaimana tuh.?

Popular Posts