"Oi, mana boleh SPAM link kat sini" [Bagaimanakah Cara Yang Betul Untuk Menegur.?]


Dari mula-mula pembukaan Sahabat Blogger (SB) di Facebook sampailah ke hari ini masalah SPAM LINK memang susah nak dibendung. Aku ada banyak sangat pendapat pasal spam link ni. Sebelum itu, korang tahu ke tidak spam itu apa.? Kalau anak-anak muda tahu lah kot dan janganlah lupa blogger juga ada yang berusia ok. So, perlulah cara yang bernas untuk menegur. Aku tengok macam-macam cara dah aku jumpa dekat group SB itu dan ramai yang dah up entry pasal ni.

"Oi makcik, spam tu apa.?"


Oh, lupa!! Banyak sangat membebel macam ni lah jadinya. Ok, korang nak dalam english or malay translation.? Aku prefer malay sebabnya english tak semua orang faham. Spam ni atau dalam bahasa melayu nya spam. Hehehe dan ianya membawa maksud korang melakukan aktiviti meninggalkan link (url) dekat mana-mana tempat yang tidak sepatutnya. Selalunya tempat yang menjadi tumpuan orang ramai la. Contohnya macam di facebook, twitter, forum dan sebagainya. Ada banyak cara nak menge'spam' ni. Cuba korang spam link melalui inbox di facebook dan hantar dekat 8-10 orang. Tunggulah lepas itu mesti dapat message "You are unable to perform this action". Maksudnya korang dah kena banned untuk message yang mengandungi unsur-unsur url.

Bagi aku spammer ni jahat sebab diorang ni pentingkan diri sendiri dan tak kisah apa orang lain cakap. Ada 2 jenis spammer. Spammer yang hati keras dengan spammer yang hati keras juga tapi macam kayu yang bila direndam akan lembut juga. Yang keras itulah yang sepatutnya dibenci. Bukan takat macam blogger spam link 1,2 dekat Sahabat Blogger. Ok, aku tahu benda ni annoying bagi sesetengah pihak terutamanya admin sebab diorang nak control each status tu agak complicated. So, blogger pun kena aware lah dengan benda ni ok.? 

Persoalannya sekarang adalah cara-cara untuk menegur blogger yang cuba spam link di Sahabat Blogger. Akan ada blogger yang akan mula dulu dengan up status macam ini :

"Meh kasi link aku nak follow"

Lepas itu tunggulah beberapa minit atau tak payah beberapa minit. Beberapa seconds pun jadi. Haaa, amik kau berpuluh link blogger tinggalkan. Bagi kita yang bukan admin memang tak salah benda ni tapi cuba kalau kita yang jadi admin. Notification dapat banyak-banyak then yang menjadi hal ialah bila Sahabat Blogger nanti dah tak mendapat kunjungan sebab orang sibuk nak spam link. Korang ingat korang ping nanti akan ada yang nak baca ke.? Maybe ada tapi tak banyak sebab ramai yang dah annoyed nak masuk group SB yang dah jadi group spammer seperti pendapat bro framestone.

Cara-cara hendak menegur perlulah matang dan kalau boleh letak unsur-unsur lawak. Ataupun tegur cara perli tapi tidak menyakitkan hati blogger lain. Sebab kasihan dekat yang baru join SB. Diorang tak tahu apa-apa then tiba-tiba kena tegur. Kalau betul caranya ok lah tapi kalau tak betul gaya boleh buat gaduh tau tak.? Kalau admin yang tegur mungkin diorang tak touching sangat tapi kalau blogger biasa yang tegur.? Start lah heart feeling. Aku rasa kena buat macam ni lah :


Nak letak kat mana.? Letak dekat profile picture SB lah. Blogger baru masuk awal-awal lagi diorang dah alert benda ni. Kalau mana-mana blogger baru tak paham bertanyalah pada senior-senior yang ada dalam group SB itu ok.? Malu bertanya sesat jalan. Google map pun tak boleh nak tolong punya. Ok, salam perkenalan dari aku. No heart feeling ok.? Masing-masing ada pendapat sendiri. Peace. =)

Btw, memerlukan belas ihsan korang untuk like page ni. Like jangan tak like..

Baru ado 9 Like ja tu. Cepat-cepat tolonglah saya insan yang lemah ini. Thankz again.


Comments

no_answer said…
oouuhhhh :)

tk boleh yah ?


soryyyyyy T__________T
HazHand said…
huhuhu,nice tips bebeyh!
tp,aku kesah ape la kan,aku suke letak ntry mnegur smbil mlucah!! boleh x ecah? hahahah
aku suke taw!! agagaga
Ecah Shafiee said…
@no_answer
xpa2..no heart feeling..paham2 sendiri k..
Ecah Shafiee said…
This comment has been removed by the author.
Ecah Shafiee said…
@HazHand
ko mmg..nak melucah manjang..
LynnAiza said…
nice laaa.mmg tak like la aktiviti sepam2 bagai ni. =_=
adabetolka said…
asal ada entri baru,bos akan letak kat situ..tu bukan spam ke?? hehe..tak tnya,takut sesat plak..@@
Ecah Shafiee said…
@Bos
bagus soalan tu bos..itu pun spam juge lah namenyer..yg jd annoyed kt SB tu kalau yg mintak2 link tu..then dorg drop link dkt status yg pemintak komen tu..ssh nak terang kt org yg xtau pasal spam ni..

mule2 dulu diorg ckp jgn spam link..dah cuak dah nak ping entry baru kt situ..tengok2 makin ramai yg buat..rupenye bg dorg itu "ping"..same je la konsep dia..
adabetolka said…
@Ecah Shafiee

oo..baru paham..takut plak nk letak link kat situ..patut la takda sorg pun nak like..haha..
Ecah Shafiee said…
@Bos
kdg2 depa x like sbb x pasan bro..tawu2 je la post kt situ laju ja dia turun..
Bro Framestone said…
betul tue...

wah dah masuk contest tue ek.. bro xmasuk2 lagi nie... adeh
Ecah Shafiee said…
@Bro Framestone
masuk la bro..bro dah like blom.?hehe

Popular Posts