Apa Itu Nuffnang Click Fraud.?


Ok, maybe ramai yang tidak tahu click fraud ni tapi aku syorkan dan aku war-warkan korang mesti ambil tahu. Lebih-lebih lagi pada blogger yang kat mata diorang ada lambang ini ($$). Hahaha, aku nak share sebab aku pun pernah terkena and burn dalam RM150++ earning yang dah cashout. Banyak tak.? Agak banyaklah bagi blogger biasa-biasa macam aku ni. Ok,entry ni aku buat pada blogger yang amik kira pasal income blog. Pada yang berblog bukan untuk duit silalah mengambil langkah secara drastik untuk klik pangkah entry aku ini.



Apa itu click fraud.? Click fraud ni yang aku tahu di mana korang klik iklan korang berkali-kali. Tak kiralah macam mana sekalipun. Kebanyakannya, yang aku perasanlah, blogger akan klik iklan diorang tapi dekat komputer yang berlainan. Contohnya dalam satu lab ada berpuluh-puluh PC then korang pergi dekat each PC then klik iklan. Nampak macam desperate kan.? Tapi, aku pernah buat sebab time tu bengong tak tahu pihak nuffnang boleh detect. Haruslah diorang boleh detect kan. Everything involved money memang orang akan care sangat-sangat. Haruslah, siapa yang nak kasi duit macam tu sahaja kan.?

So, aku nak beri peringatan pada bloggers supaya berhati-hati dengan istilah click fraud ni. Bayangkan lah hasil titik peluh korang burn macam tu sahaja. Kalau dalam RM50++ ok lah lagi kan. Tak terasa sangat..tapi bila sudah main 3 angka itulah yang buat aku terasa. Sekarang ni aku tengah tunggu masa nak cashout value yang dah 3 angka tu. Berzaman oh tunggu. Harap-harap tak berlaku lah click fraud ni.

Link yang berkaitan yang korang leh usha pasal click fraud :

Comments

Unknown said…
good article... benificial...
Cik Yana said…
Rasa macam nak bakar je belog ni bila cerita pasal income nuffnang dia. Hahaha~
Farrel Nellz said…
nice..,nak tanya sy ada prob..
sy baru buat nuffnang 4 ari lepas..
pelawat boleh tahan jugak lah..
tp..masih rm0,x gerak2..pening kepala sy
ni blog sy
http://realitytvku.blogspot.com/
melvister.com said…
haha...sebenarnya...walaupun berpuluh2 pc kat library tu.mereka guna ip adress yg sama utk semua pc tu.

so,kalau setiap pc kat situ untuk klik 20 kali..

Nuffnang akan dapat detect yg ip adress yg dguna kat library telah klik 20 kali..walaupun guna pc yg berlainan...
Unknown said…
ohh...bahaya jgk klik banyak kali ni...aishh...
Unknown said…
bnyk tu..
mesti merana jgkkan..
Buletin Bawang said…
huhu.. tu la.. sape cuh click fraud.. ekekek.. best woo ecah da tige angke.. jeles nih!! =P
Hendra Musonif said…
ecah bule la belanja aku pas ni... :D
bella hamzah said…
saya nak tnya saya dah menyertai nuff ni da lama gak la.. dalam 4 bulan tp x penah dpt sesen pon.. nk tnye brape unik klik yg kite kene capai tuk dapat $?
KinosKoko said…
haha..banyak duet..woot woot..derma r sket..haha
Ir. Jamal said…
Thanks for sharing..:-)
Ecah Shafiee said…
@bella luna
dah 4 bulan tp x dpt sesen pun.? erm, survey da jawab.?ads dah ltk betul2.?dkt blog manager ad preference amik cpc/cpa ads x.? klo still x berubah cube contact nuffnang sendiri..dorg akan reply..
Unknown said…
alamak....sy pernah terlibat gak...
Putera Nazran said…
wah,, banyak tu RM150.. huhu, nuffnang memang boleh ditect click fraud ni, kalau click setiap komputer yg berbeza pun dlam 1 lab tu,, tetap 1 punca yg sama (ip address) .. memang kantoi,, huhu . 1 lab tu guna 1 ip adress jah, so, hati2 yah

Popular Posts