Tujuan Sebenar Blogger List di Blogspot

Blogger list atau apa-apa je lah nama yang korang panggil. Korang tahu tak apa sebenarnya tujuan blogger list atau link list ni.? Kalau korang nak tahu silalah baca selanjutnya ok. Firstly, korang tahu tak apa itu blog list.? Adakah ia sama macam menu list.? Takpun grocery list.? Hahaha, ok blog list ni kira macam list yang banyak tapi kadang-kadang boleh jadi sedikit dan bergantung pada pemilik blog nak letak berapa banyak. Apa yang diorang letak dekat blog list ni.? Letak link-link dari blogger lain lah. Contoh macam kat blog aku ni :

bloglist cikgu dahlia (always and forever kan sis.? ;p)
bloglist ben ashaari (dulu pernah tersenarai, sekarang tak lagi)
bloglist cik yana (i'm in..there : Cik Ecah =) )
bloglist nisa menaip (ok, i'm not in..do i care.?hehe)

Ni bloglist yang sempat aku print screen lah and masing-masing ada cara sendiri meng'creative'kan bloglist masing-masing. Ok, dah pergi tatap satu-satu.? Jom sembang pula kegunaan bloglist ni. Ada sesetengah pendapatlah cakap bloglist ni penting dalam blog. Betul ke penting.? Bagi aku meamang penting dan ianya ada banyak kegunaannya juga. Sesetengah blogger siap buat ala-ala contest lagi. Contohnya : 

"Siapa Nak Duduk dalam Bloglist Aku.?" 

dan macam-macam lagilah. Pada blog yang hari-hari orang dok berpusu-pusu nak masuk haruslah kita nak termasuk dalam bloglist dia kan.? Paling kurang pun dapat sedikit tempiasnya.

Kalau korang nak tahu aku ada pendapat lain dalam mengedit bloglist kat blog aku dan aku rasa ramai juga blogger yang rasa macam apa yang aku rasa. Aku taknak penuhkan sangat bloglist aku walaupun boleh buat "Show 5" atau "Tunjukkan Semua". Blog yang duduk dalam bloglist aku hari-hari aku akan klik blog diorang. Sebab apa.? The most thing is aku suka lah kan menerjah blog diorang and one more thing is kegunaan aku untuk blogwalking. As a student aku tak larat nak menerjah semua blog and drop comment. So, caranya.? Aku letak dalam bloglist aku. So, siapa yang duduk dekat bahagian atas means blog diorang dah berupdate lah. Kira senang lah aku nak follow up perkembangan diorang.

Tapi-tapi..lain orang lainlah pendapatnya. Aku percaya ramai yang ada tujuan tersendiri kenapa diorang buat bloglist ni. So, pada sesetengah blogger tu janganlah sedih kalau kita tak termasuk dalam list blogger-blogger yang kita suka sebab diorang pun ada hak masing-masing untuk letak siapa dalam list diorang. One more thing is jangan main paksa-paksa. Contohnya macam guna ayat ni : 

"Kak, blog akak cantiklah. Saya dah follow akak and akak follow kita balik yer.? Lagi satu kite takde pun dalam bloglist akak.? Akak ada je dalam bloglist kita." 

Ok, avoid ok benda ni. Panjang tak entry aku kali ni.? Aku tengah ada mood nak membebel and terima kasih kat korang-korang yang sudi baca bebelan aku ni sampai habis. Korang memang cool habislah.

Comments

hehe tanx ecah
jenguk blog kte ;)
anamizu said…
wahh3 kemain mesra lagi ye..hihi
aah cik ana setuju jugak..
xpayah nak sedih2 la bab bloglist..
Nancypoh said…
dlu hilang bloglist gua..lepas tu terpaksa susun blek..anyway,kita punya cara tersendiri kan dlm hal bloglist2 ...and blacklist mmmmm...
Cik Yana said…
Bloglist cik Yana bese cik Yana letak belog yang cik Yana baca dan jugak belog yang support cik Yana sokmo. Hehehe~ Kirenye bagi cik Yana, belog kat bloglist tu list first yang cik Yana bukak. Dan kebiasaanya, cik Yana tak follow blog orang, tapi kalau best cik Yana akan amek link dia letak dalam bloglist dulu. Tekan button follow tapi tak letak bloglist tak jadi jugak sebab cik Yana jarang tengok dashboard. Hehehe~

Lots of Love,
Cik Yana
deDetz said…
wahh..bila akak nak wat bloglist lagi =)
aimannajmy said…
salam huhu lama tak singgah blog ni cari pasal
Ecah Shafiee said…
@aimannajmy
haha..jgn nak carik pasal sangat lah kan.?hehe
s h a said…
setuju ngan ecah...bloglist ni memudahkan kte nk blogwalk kt blog faveret n blog kengkawan... =)
Qasha said…
apa lagi..cari pasal la..hehe..blog cam gini pun ada ekk..tapi cool..:-)

Popular Posts