Ramai Pengguna Facebook Kena Hack & Aku Hampir Terkena

Nasib lah aku baru baca dekat blog Cerita Mamat pasal ni. Asalnya amaran dah dibuat before ni tapi aku tak alert pula benda ni. Tengah blogwalking tiba-tiba tertarik dengan entry si Mamat ni. Bacalah aku sekejap dan aku nak ingatkan korang supaya baca. Baca sekali komen-komen dekat entry tu. Berguna sangat-sangat. So, tengah ralik-ralik online tadi ada lah sorang ni facebook chat aku. Kalau korang dapat message macam ni sila jangan layan. Kalau dia ada kasi link tolong jangan gatal-gatal tangan nak klik even orang tu kawan terdekat kita. Aku tak kenal tapi entah macam mana aku boleh t'reply. Secara tak sengaja orang tu pun balas. Bunyi chat dia macam dekat gambar bawah ni :


Haaa, aku dah alert kan ni pandai-pandai lah buat follow up. Follow up.? Langkah berhati-hati dan pada sesiapa yang dah terkena ni ada cara nak resolved masalah tak boleh login. Di share oleh salah seorang rakan blogger juga.


  1. korang pegi kat akaun seting. set semua untuk friends only,
  2. hidekan korang nyer profile..
  3. kalau dah kena, tunggu sampai akaun korang boleh bukak (penggodam selesai menggodam)
  4. **buangkan friends yang korang rasa tak berguna 
  5. **korang tukar password apabila korang rasa penggodam tu korang dah remove. 
  6. **Kalau korang tukar password ,sebelum korang remove penggodam tersebut alamatnya benda yang sama akan berlaku..
  7. jangan suka2 add kawan ,pilih kawan & tenggok dulu profile dia..pastikan dia mempunyai mutual friends
  8. format pc korang..secepat mungkin (err, format PC ni macam tak perlu je kot..hehehe, ikut korang lah yer nak format ke tak oke.?)

Comments

Ecah Shafiee said…
@azie
sila jgn letak details peribadi anda dekat facebook oke.?
Anonymous said…
nice tips..hope xkene la -,-

boleh pakai ke petua nie??
DAUSPOZI said…
Thanks kak... hoho.. takut pulak kena hack fb tu... gua sayang giler tuh.. keh3
Ecah Shafiee said…
@KimiCnoL
itulah pasal..hati2 yer..
Ecah Shafiee said…
@DAUSPOZI
wc =)

kalau dri sndri x kena mmg x alert pun pasal ni..thanks pd cerita mamat for the info..
Blog Sensasi said…
aku hampir terklik link dia tapi nasib baik aku x klik sbb dia bagi link pelik..semua nombor jer pastu bila aku layan dalam bahasa melayu diam lak...bahaya juga nih
mamat said…
kesian...hari ni rmai sangat yang kena..
twitter pon same gak lah x leh bukak..


Entri Terkini : Dating bersama Yuyu Zulaikha
Entri terdahulu :Aku ketagih

Watch my video songs ^_^
Dyanadirah said…
ada tag cik ecah di blog saya..:)
Anonymous said…
thanx for the informatian kak ecah :)
White Hat said…
maaf mengganggu di pagi2x begini .. baru selesai jalankan project programmer .. link yg di bg tu just virus no phising link ... next time berhati2x ...
Anonymous said…
yo sahabat saya da kne lame da nie cm nie la kwn baik saya hantar die kate die kne hack juga nk wat cmner yer??
~~kimz~~ said…
setakat nie belum kena lagi laa.... mintak2 jangan kena da la..
Ika said…
tima kasih :) saya akn lebih berhati-hati..
ada sorang kawan tadi fb dia kena hack.

Popular Posts