Bon Odori 2010 di Shah Alam

Bon Odori.?

Acara menari bersama yang disebut Bon Odori (盆踊り ?, tari Obon) dilangsungkan sebagai penutup perayaan Obon ( serangkaian upacara dan tradisi di Jepang untuk merayakan kedatangan arwah leluhur yang dilakukan seputar tanggal 15 Juli menurut kalender Tempō (kalender lunisolar).
Pada umumnya, Bon Odori ditarikan bersama-sama tanpa mengenal jenis kelamin dan usia . Konon gerakan dalam Bon Odori meniru arwah leluhur yang menari gembira setelah lepas dari hukuman kejam di neraka.

Bon Odori merupakan puncak dari semua festival musim panas (matsuri) yang diadakan di Jepang.
Bon Odori sering dilangsungkan di tanah lapang, atau di ruang-ruang terbuka tempat orang banyak berkumpul.

Semalam aku turun Seksyen 22 g usha fest ni. Stgt banyak dish Jepun dari sushi ke air minuman..Sangat-sangat banyak and ramai gile orang. Aku beli tokiyaki ngn nasi scallope jerk..Tp RM leh thn juge lah..Habis duit kat situ jerk.

Then time acara tarian bermule, ktorg pon turut same la nari beramai-beramai. Ktorg nari juz for fun..xde nyer nk turut serta nari bcoz of nk mengingati roh nenek moyang depa k..Gmbr x upload lg so xde gmbr wat mase ni..Tp korg leh usha video tarian dorg kat sini



Di tengah-tengah ruang terbuka, penyelenggara mendirikan panggung yang disebut Yagura untuk penyanyi dan pemain musik yang mengiringi Bon Odori. Penyelenggara juga sering mengundang pasar kaget untuk menciptakan keramaian agar penduduk yang tinggal di sekitarnya mau datang. Bon Odori juga sering digunakan sebagai sarana reuni dengan orang-orang Jepang yang pergi merantau dan pulang ke kampung untuk merayakan Obon.

selanjutnya



-Jalan.Singgah.Baca.Komen-

Comments

Popular Posts