Tutorial Reduce Noise Gambar Pakai Photoshop

Before                                      After

Hye semua readers blogcaripasal. Kali ni aku nak tunjuk sikit tutorial nak reduce noise pada gambar.Ulangan suara, pada gambar okay bukan pada video, record tape and so on. So, ape yang aku nak share ni aku cuba jaya sendiri dengan teknik-teknik gabungan super saiya aku.Hehehhe, ok aku proceed step dia.


Step 1 
Buka je mana-mana pic yang korang nak edit melalui photoshop. Then korang klik Image>Mode>LabColor


Step 2
Then korang punye mode pic dah bertukar pada Lab Color. Sekarang ni korang just pergi dekat Channels (biasanya ada dekat belah kanan bawah sekali). Kalau takde tab ni korang pergi dekat Window>Channels. Dekat tab Channels ni ada 4 layer. Klik pada a biar dia jadi macam gambar kat bawah ni :


Step 3 
Bila dah klik 'a' layer korang boleh ke next step iaitu dengan cara klik pada Filter>Blur>Gaussian Blur. Setkan radius ikut gambar kat bawah ni. Kalau korang nak setting sendiri pun boleh just aku cadangkan 7.6 pixels.


Step 4
Ok, then untuk layer 'a' dah settle. Korang pergi balik dekat Channels select untuk layer 'b' pula. Contoh macam kat bawah ni. Lepas tu korang ulang balik step 3 untuk apply Gaussian Blur pada layer tersebut.


Step 5
Untuk step 5 korang pergi balik dekat Image>Mode>RGB Color. Tukarkan balik dari Lab Color kepada RGB Color.

Step 6 
Klik pada Filter>Noise>Reduce Noise dan apply setting macam gambar kat bawah ni :


Step 7
Settle sudah. Hasilnya macam gambar kat bawah ni. Aku ada buat sikit effect kasi gambar tu menonjol sikit.



That's all for today. Semoga berjaya dan selamat mencuba okay. Senang je ni.


Comments

xcyber said…
sedihnye x de application nih..
KUREKURE COMEL said…
owh...adobe 7.0 ke ni?good2....
ejoy said…
klu nak bt cam tu jom download
cepat dan mudah
http://pokcikejoy.blogspot.com/2010/12/adobe-photoshop-cs4-cs5-portable.html
Ecah Shafiee said…
@Ejoy
thakns for sharing..ape lg download cpt pd siape yg xd software ni..
ikeen said…
guwd tutorial =)
Luffy HMCA™ said…
wahahah kreatif betul.godeh2 dapat effect baek punya.thanx yer.very useful.kalo gamba edit lawa2 tpi banyak noise tak best jugakk kan?
Rileygttn said…
:) :) :) memang terbaeekkk!!!! singgah dari mknace unlimited

Popular Posts