Borang Pinjaman SARA 1Malaysia (Skim Amanah Saham Rakyat 1Malaysia) 2012


Pernah tak korang dengar tentang Pelaburan SARA 1Malaysia ni.? Ayah aku yang sibuk suruh aku apply. Ok, aku ringkaskan lah cerita pasal skim ni ok.

  1. Apa dia SARA 1Malaysia ni.? - Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (SARA 1Malaysia) yang dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini bertujuan membantu golongan berpendapatan rendah, akan dibuka untuk permohonan mulai 30 Jan. Hadnya ialah RM5,000, dan mereka boleh membelinya melalui simpanan atau memohon pinjaman pelaburan daripada institusi kewangan terpilih.
  2. Siapa yang layak membuat pinjaman.? - Mereka yang berpendapatan RM500-RM3000 sebulan.
  3. Berapa jumlah bulanan yang perlu dibayar.? - RM84 sebulan. Insentif bulanan akan dibayar kepada peserta dalam bentuk unit tambahan AS1M.
  4. Berapakah pulangan yang bakal diterima.? - Sekiranya tiada pengeluaran dibuat sepanjang tempoh itu, akan meraih pulangan RM13,000
  5. Di mana boleh mendapatkan borang pinjaman.? - Malayan Banking Bhd, RHB Bank Bhd, CIMB Bank Bhd dan Bank Simpanan Nasional Bhd (BSN) mulai 30 Jan 2012.

Sebenarnya, aku sendiri ada banyak soalan nak diajukan berkenaan dengan skim ini. Aku tak nak lah terlalu tergesa-gesa buat keputusan. So, marilah kita sama-sama sharing kebaikan dan keburukan skim ini. Nak tahu lanjut boleh lah baca dekat sini.

Comments

Anonymous said…
semu yang kerajaan buat betul. tapi ada segelintir individu yang menyalah gunakan pemberian itu. mereka hanya beri kepada lembu-lembu mereka dan anak yang bukan dikandungkan.
Alexis said…
semu yang kerajaan buat betul. tapi ada segelintir individu yang menyalah gunakan pemberian itu. mereka hanya beri kepada lembu-lembu mereka dan anak yang bukan dikandungkan.

Popular Posts