DIY Tabung RM20

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Bulan lepas ada nampak orang post di facebook. Orang tu cerita kisah dia menabung. Sekali baca memang menarik cara dia. Bagaimana caranya? Membuat sekatan pada diri sendiri untuk tidak membelanjakan duit kertas RM 20 dan RM 5. Kalau ada je dekat tangan cepat-cepat masukkan dalam tabung.

Setelah sebulan berfikir dan asyik tengok duit dalam bank makin laju je berkurangnya. Akhirnya, Ecah buat keputusan untuk buat satu tabung. Kena menyimpan ni dan harap-harap dapat ajar anak Ecah menabung dari kecil.

So, malam ni macam ada mood sikit Ecah rasa macam nak DIY sendiri tabung. Cari kat dapur bekas yang boleh dijadikan tabung. Haa, ada bekas keropok Jacker. Husband Ecah suka sangat beli Jacker ni dalam bekas dia. So mulalah datang idea simple nak buat tabung.

Penutup dia Ecah tebuk untuk isikan duit. Yang paling penting tabung ni kena tutup dan tidak boleh dibuka. Kalau boleh buka memang takde gunanya istilah menabug. Nak lagi sayang DIY sendiri supaya tak sampai hati nak rosakkan tabung yang dibuat sendiri. Dah tebuk atas, kena cari sesuatu untuk dibalut bekas Jacker ni untuk bagi nampak menarik. Ecah guna paper dari Komik Ujang yang dikumpul husband Ecah. Dalam majalah tu ada poster kan? So, mari memilih.

Antara poster yang menjadi pilihan

Ok, dah rambang mata nak pilih yang mana satu akhirnya Ecah dah dapat satu pilihan di hati. Da pilih jom kita tampalkan pada keropok Jacker yang dah ditebuk tadi. Hasilnya macam kat bawah. Ok, ini tabung RM 20 Ecah dan husband. Semoga kami istiqamah. Amin...

Tadaa, inilah hasilnya. My first DIY tabung for RM 20


Comments

Anonymous said…
Faqih pun ada tabung duit syiling... blik jea dr umh pngasuh.. slongkar handbag ibu ambk syiling masuk tabung
Ecah Shafiee said…
wah bagusnyer faqih..kecik lg dah menabung yer..hopefully smp ke besar dipupuk minat tu..
Belang Tarung said…
cupin jd pilihan hahaha
Unknown said…
Wah..cantiklah☺️

Popular Posts