Tahukah Anda Mayonnaise Berkalori Tinggi?

116
 
Hye kawan-kawan, info sihat hari ni aku nak share mengenai mayonnaise. Tidakkah anda tahu mayonnaise sebenarnya bukan salah satu makanan yang menyihatkan.? Semalam aku menonton TVIQ di astro dan ada slot cara-cara membuat mayonnaise. Memang simple nak buat tapi yang mengejutkan aku ialah kandungan minyak yang dicampurkan bersama telur. Banyaknya.!!

Setelah membuat kajian (ceh, kajian lah sangat kan.?) di google, aku pun baca banyak yang mengatakan makanan seperti burger, sandwich tidak menyihatkan jika tidak memilih mayonnaise yang rendah lemak. So, kepada kawan-kawan bijaklah memilih pemakanan anda untuk kekal sihat ok.

Haaa, aku rasa lagi elok jika kita buat sendiri mayonnaise. Sekurang-kurangnya kita boleh kurangkan penggunaan minyak. Di sini aku jumpa resepi membuat mayonaise tanpa menggunakan minyak. Pssst, ni bukan resepi aku tau. Aku google je ni sebab tu 'oh my english'. Hehehehe. Selamat mencuba.

Ingredients:

2 Tablespoons sugar
1 Teaspoon salt
2 Teaspoons plain flour
1 Dessertspoon mustard
1 egg
1 cup water
1/3 cup vinegar
1 Dessertspoon butter

Method:

In a saucepan, mix all dry ingredients.
Add beaten egg, water, vinegar and butter.
Stir until mixture boils.
Cool, bottle and refrigerate.

Comments

Anonymous said…
patutla rasa mayonis sangat sedap :)
Miss PIJAOSIX said…
Aduhai, peveret akak mayonis nih!!!
Unknown said…
This comment has been removed by the author.
Ecah Shafiee said…
rapunzeel cikilolo : sgt sedap kan.? tp yg sedap tu lah yg merbahaya..

Miss pijaosix : hehehe, peveret2 gak kak. jgn amalkan setiap hari ok..
bella hamzah said…
thanx for sharing huh baru ingt nk buat salad taruk mayonis byk2.tak sihat maaa..
Ecah Shafiee said…
bella hamzah : sihat je kalo pndai pilih mayonnaise..tp jgn ltk byk2 k.

Popular Posts